Nieuw: Universal Analytics

Net voor het weekend heeft Google Universal Analytics voor alle gebruikers openbaar gemaakt. Dit product was reeds aangekondigd in oktober 2012 en was sindsdien beschikbaar in beta-vorm. Het is hét nieuwe platform van Google Analytics. Het zit boordevol nieuwe mogelijkheden en zal in de toekomst hét platvorm zijn voor nieuwe updates. Hieronder een kort introductie van wat het is, wat het kan, wat het zal gaan kunnen en hoe het werkt.

Universal Analytics wordt voor álle nieuwe web properties die gemaakt worden een keuze. Er kan ook nog steeds gekozen worden voor de Klassieke Analytics code en bestaande accounts worden (nog) niet over gezet van Klassieke Analytics naar Universal Analytics.

keuze-505x283

Voordat we met zijn allen overstappen op Universal Analytics moeten we goed kijken wat het product nu al kan en vooral wat het (nog) niet kan.

Features

  • Standaard website statistieken
    • Alle standaard statistieken die momenteel door de klassieke code van Google Analytics worden verzameld zijn ook beschikbaar onder Universal Analytics. Het gaat dan bijvoorbeeld over bezoekers, bezoeken, tijd, bouncepercentage, maar ook geografische locatie en snelheid worden met de nieuwe code gewoon gemeten.
  • E-commerce meting
    • Net zoals de klassieke code transacties op een webshop kan bijhouden, kan Universal Analytics dit ook. De implementatie is niet hetzelfde. Webdevelopers vinden hier meer informatie. Het belangrijkste om misschien te weten is dat de e-commerce meting een ander JavaScript gebruikt. Op deze manier is het standaard JavaScript (voor het meten van pageviews e.d.) sneller.
  • Gebeurtenis meting
    • Ook gebeurtenis meting (event tracking) om het gedrag van bezoekers beter in kaart te brengen is met Universal Analytics te meten.
  • Koppeling met AdWords
    • Hier verandert er niets. De koppeling is nog steeds mogelijk.
  • Aangepaste variabelen worden vervangen door ‘aangepast dimensies’
    • Hier zien we de eerste grote verandering terug. Er zijn twee dingen veranderd. De eerste is dat in plaats van vijf aangepaste variabelen je 20 aangepaste dimensies kunt maken. Daarnaast maken ze het je een stuk gemakkelijker qua code. In het administratiegedeelte van Google Analytics kun je zelf je aangepaste dimensies aanmaken en bewerken en de code wordt aangeleverd. Alleen de variabele zal dan nog dynamisch door een webdeveloper in de code gezet moeten worden (zie ook screenshot hieronder).
  • Aangepaste statistieken
    • Naast de aangepaste dimensies kun je nu ook eigen statistieken maken. Je kunt dus zelf de tel bijhouden van iets wat jij belangrijk vindt op je site.

dimensie-505x204

  • Makkelijkere configuratie
    • Één van de grootste veranderingen is het feit dat veel meer instellingen in het beheer-gedeelte van Google Analytics kunnen worden gedaan. Hierboven zagen we al voorbeelden van het zelf instellen van dimensies en statistieken maar daarnaast zijn er nu ook opties om zelf dingen te veranderen voor: sessie-instellingen, organische zoektermen, lijst met verwijzingsuitsluitingen en lijst met zoekterm uitsluitingen.
      Deze laatste drie zijn vooral heel erg interessant. Je kunt onder ‘lijst met zoekterm uitsluitingen’ bijvoorbeeld zoekopdrachten met je merknaam uitsluiten. Deze bezoeken worden dan niet meer als organisch geteld maar als direct verkeer.

configuratie-505x39

  • Het nieuwe platform (nieuwe updates worden hier op uitgerold)
    • Belangrijk om in gedachten te houden is het feit dat Universal Analytics hét nieuwe platform is. Nieuwe updates zullen hierop uitgerold worden.
  • Één cookie in plaats van vier
    • Een laatste interessante feit is dat de nieuwe code slechts één cookie zet (de oude code zette er vier). Ook dit maakt de code weer net een beetje sneller.

Coming soon

De meeste standaard functies van de huidige Google Analytics code zitten al in Universal Analytics. Er zijn echter een paar dingen die er nog niet inzitten en daarnaast is er een nieuwe functie waar ik heel enthousiast over ben!

  • Content experimenten
    • Momenteel ondersteunt Universal Analytics nog geen content experimenten. Mocht je nog veel willen testen de komende periode dan kun je nog beter even Google Analytics blijven gebruiken.
  • Remarketing (AdWords)
    • Momenteel ondersteunt Universal Analytics ook nog geen remarketing voor AdWords. Dit is erg jammer en ik verwacht dat dit veel mensen nog tegen zal houden om over te stappen.
  • AdSense integratie
    • Ook AdSense integratie is nog niet mogelijk. Het is echter wel mogelijk je data in te laden maar dit moet dan manueel.
  • Cross device tracking
    • En dan de functie waar ik zo enthousiast over ben. Het is echt één van de belangrijkste nieuwe functies die beschikbaar zal komen en dat is het meten van dezelfde bezoeker (persoon) terwijl hij/zij meerdere apparaten gebruikt. Dit is op dit moment één van de obstakels voor goede data en de nieuwe functie gaat echt heel goed helpen met het meten van ‘klanten’ en niet ‘sessies’.

Nieuwe Tracking Code

Universal Analytics gebruikt niet dezelfde code als Google Analytics. Universal Analytics heeft een andere code op je site nodig om te kunnen werken en het is ook gebaseerd op een ander JavaScript bij Google. Voor nieuwe gebruikers maakt dit natuurlijk niet zo veel uit maar voor bestaande gebruikers betekent dit het omzetten van de volledige huidige installatie naar de nieuwe setting. Zie dit blog voor meer informatie.

Google Tag Manager

Mocht je nou denken: pfff, dit wordt me allemaal een beetje te veel (vooral als we het dan toch over codes hebben), dan zou je kunnen overwegen om Google Tag Manager te gebruiken om Universal Analytics te implementeren. Het zit er al in en heeft ook alle benodigde functionaliteiten om gebeurtenissen, transacties, etc., te meten.

Samenvattend

Universal Analytics is dé toekomst. Het zal Google’s paradepaardje worden als het om Analytics gaat. Bovendien kan het niet alleen gebruikt worden voor web statistieken maar ook voor andere vormen van technologie dankzij het nieuwe protocol wat er voor wordt gebruikt. Het is een platform wat ons eindelijk de mogelijkheid gaat bieden alles te meten wat wij belangrijk vinden en laat ons bovendien voor het eerst de gebruiker over meerdere apparaten volgen. Ik ben heel benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen maar mijn eerste gevoel is zeer positief!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *